Sunday, August 04, 2013

Jägarna och Vapenutredningen

"Först kom de",  är en dikt tillskriven pastor Martin Niemöller (1892–1984) som beskriver hur det kan gå om man inte reagerar då politiker tycker till.
I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist; 
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten; 
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.
Jägarna behöver vakna och se vad vapenutredningen innebär. Talesättet som säger att en groda låter sig kokas levande om man lägger den i kallt vatten som sakta hettas upp, medan den hoppar ur direkt om man försöker lägga den i kokande vatten. Vapenutredningen försöker få igenom stora ändringar genom att marknadsföra dem som regler mot "k-pistskytte" medan de i stort kommer att påverka alla vapenägare.  

Man siktar in sig på den lågt hängande frukterna som gör sig bra i media, man kan fråga sig om detta är ett fascistiskt beteende, dvs så kallat populärpolitik eller "The Cult of Action for Action's Sake".  Jag skulle mycket hellre se en specialgrupp inom tull och polis som jagade vapen vid gränser och inom landet. Amerikanska ATF skulle kunna vara en förebild, frågan är väl om det bör vara nationellt eller på EU nivå. 

Några bra inlägg i debatten:  

No comments: